Monday, July 3, 2017

Snap Snap Kelu

“Tidak menjadi masalah pun, boleh saya melihat ragam masyarakat di sini?” senyum Marshanda rasa janggal berbahasa baku dengan Luansa.
“Jom, kita ke hotel Shanda sekarang?” ucap Luansa menarik tangan Marshanda untuk segera bangun.
“Nak kemana? Kata nak duduk minum petang dulu,” pelik Marshanda.
“Kemas pakaian dan duduk di penthouse saya,” jelas Launsa.
“Tapi… !”
 “Ini arahan. Shanda tetamu saya. Lagi pun lebih selamat Shanda di sana. Makan pun tidak menjadi masalah, Shanda boleh masak sendiri. Makanan halal mudah diperolehi. Dan yang paling penting pemintaan abang,” jelas Launsa.
“Pemintaan abang? Tidak faham,”
“Mmm.. abang saya yang Shanda akan snap gambarnya itulah, Etiene Imran Sebastien,” senyum Luansa.
“Ohh! Ooo,”
Marshanda angguk kepala tanda ikut sahaja aturan Launsa. Sudah beberapa kali Launsa memperlawa Marshanda datang ke Milan, namun selalu tidak tercapai dengan kesibukan Marshanda yang terkejar di pejabat dengan tugasan sebagai Pegawai Kanan, IT disamping kecenderungannya dalam bidang fotografi. Perlawaan Launsa kali ini sangat bersesuaian dengan masa Marshanda yang ingin berehat dari tugas juga segala macam projek fotografinya di Studio Creative Touch.  

Bangunan setinggi  lima belas tingkat dengan rekabentuk bangunan ukiran lama sangat menarik perhatian Marshanda. Bila melangkah masuk ke dalam penthouse tersebut, lagi terpegun Marshanda dibuatnya. Tidak disangkal sentuhan seni penghuninya sungguh nyaman dan menenangkan hati.
“Okey Shanda. Malam nanti kita makan malam bersama. Nak apa-apa buat macam rumah sendiri. Awak rehat dulu ya,” ucap Launsa.
“Terima kasih Launsa,”
“Ohh! Ya. Sebelum saya terlupa abang Imran minta Shanda snap kandid sahaja. Dia tidak pandai nak bergaya sakan. Kalau boleh jadikan album profil yang terindah buatnya macam yang telah Shanda lakukan pada pada Jimmy Choo tu,” pinta Launsa.
“Saya akan cuba,” senyum Marshanda.
Marshanda bercuti rehat dua puluh hari sambil bila menerima perlawaan Launsa, sahabat penanya untuk merakamkan profil bergambar Etiene Imran Sebastien, Pereka Fesyen yang sangat pelik. Sampai sekarang Marshanda mencari maklumat tentang Etiene Imran Sebastien masih tidak ditemui. Hasil ciptaannya memang banyak di laman sesawang. Namun wajahnya satu pun tiada. Pelik memang pelik.
“Cantiknya kota Milan waktu petang begini. Terasa macam jadi Jennifer Lopez dalam The Weeding Planner pulak…hahaha itulah semalam melalut menonton drama tu tiga kali, sampai tidak tidor. Apalah kau ni Shanda, pantang cuti aje kau boleh perangai sengal kau tu,” gelak Marshanda melompat baring terlentang atas katil.
Teman sepejabat Marshanda siap membuat spekulasi mendebarkan pada Marshanda, bila mereka mengetahui yang tahu dia bercuti di Milan. Menurut sumber mereka, lelaki Itali pandai mengoda. Layanan mereka pada wanita memang superb, semua itu sudah ada fakta yang dikeluarkan oleh sebuah majalah VOGUE keluaran 2009. Menyatakan melalui kajian mereka antara rata-rata lelaki dari Negara Eropah, lelaki Itali yang paling diminati oleh wanita Amerika.
Marshanda geleng kepala lucu. Sedar diri. Masakan dia gadis Melayu tulin bukan kacukan mana-mana bangsa boleh membuatkan lelaki Itali terjatuh cinta secara tidak sengaja dengannya dalam masa dua puluh hari dia berada di Milan.  
Ibunya juga turut sama pasang angan-angan untuk bermenantukan lelaki Itali lepas berkali-kali menonton cerita The Sperm Donor lakonan David DeLuise pelakon berdarah campuran Jerman/Itali. Kata Ibunya, muka tidaklah kacak tapi watak lakonannya sangat terkesan di hati. Ada ke patut Ibu sudah pesan untuk pikat saja abangnya Launsa itu nanti. Buatnya abang Launsa itu nanti  sihat gebu macam ayah, mahu juga Marshanda pegang tayar kapal terbang tidak mahu balik Malaysia. Tersangat cute.  Senyum Marshanda sendirian melayan angan-angan.
Ketukan bilik mengejutkan Marshanda dari anganan yang panjang. Seorang lelaki kacak segak berjaya berdiri di hadapannya. Terpegun Marshanda seketika, tangan lebih pantas dari akal meraba muka lelaki kacak itu yang sudah senyum lucu.
“Cik Marshanda?” soal lelaki itu dengan tertib dan penuh sopan santun. Marshanda terpesona.
“Ya Allah, che il bel ragazzo di fronte alla mia porta,” terpacul di bibir Marshanda. Tidak sedar yang dirinya bertutur Bahasa Itali bermaksud siapa lelaki kacak dihadapan pintu bilik aku ini. Parah, Marshanda! Parah!
“Etiene Imran Sebastien, solo ragazzo italiano con personalità impressionante..,” senyum Imran bersandar belakang badannya ke dinding mengadap Marshanda yang kelihatan binggung.
Come again,” pinta Marshanda yang baru tersedar dari mimpi berdepan dengan lelaki kacak. 
“Saya Etiene Imran Sebastien. Abang Launsa. Maksud saya tadi saya cuma seorang lelaki Itali yang mempunyai personaliti yang memikat…hehehe. Shanda fasih berbahasa Itali?,” senyum Imran penuh mengoda.
Basta poco… mmm maksud saya sikit sikit. Imran boleh berbahasa Melayu?” senyum Marshanda malu-malu. Namun matanya masih tidak lepas memandang tepat ke wajah Imran.
“Kalau begitu baik saya bertutur dalam bahasa melayu sahaja. Bahasa melayu yang sungguh indah sama seperti gadis melayu di hadapan saya ini,” senyum Imran lebih membuatkan mata Marshanda tidak mahu lari dari berpaling memandangnya.
“Mmmm… terima kasih. Saya juga tahu yang lelaki Itali juga sangat mengoda. Charming,” balas Marshanda penuh unsur jenaka.
“Ha ha ha…dan saya tidak tahu pula gadis melayu begitu berani. Satu pengetahuan yang menarik tentang gadis melayu. Jom, kita makan malam sambil berbual. Shanda mahu snap gambar saya kan?” pelawa Imran penuh sopan.
“Makan malam?”
“Iya. Saya sudah masaklah salad, ikan grill bersama brokoli. Tidak lupa juga kegemaran Shanda, sup krim cendawan. Istimewa buat tetamu dari Malaysia,” senyum Imran.
Lelaki masak? Marshanda tidak tahu hendak cakap apa, dia memang sudah di tembak berkali-kali dengan panahan cinta yang tidak terperi pada lelaki di hadapan matanya ini. Cara Imran melayan Marshanda memang mengalahkan seorang lelaki melayan kekasihnya. Telan air liur Marshanda dibuatnya. Lihat pula keakraban Imran dan Launsa memang dapat dibayangkan bertapa rapatnya mereka. Marshanda bagaikan terasa akan kasih sayang mereka meresap ke jiwa. Kehadiran tunang Launsa, Ben juga membuatkan makan malam di penthouse ini sangat meriah.
Sudah lima hari Marshanda mengikut ke mana sahaja Imran pergi bersama kameranya. Lucu sekali melihat gelagat Imran yang pada mulanya malu-malu bila berdepan dengan lensa kamera. Lepas lebih dari lima ratus snap barulah Imran boleh selesa dengan kehadiran Marshanda yang banyak menceriakan harinya dengan telatah lucu. Gaya Marshanda merakamkan sesuatu gambar sangat unik buat Imran. Marshanda memang tidak segan silu memanjat dahan atau kerusi bagi mendapatkan kualiti yang dikehendaki. Dan yang paling istimewa lagi hasil sentuhan Marshanda sungguh hidup.
Hari ini Marshanda akan melihat Imran mengendalikan sesi fotografi fesyen ciptaannya untuk dipamerkan dalam pertunjukan yang berjadual sebulan lagi. Lokasi pengambaran adalah di ruangan Studio Peragaan Imran di rooftop pejabatnya. Kujishiwa dan Albert, jurugambar kesukaan Imran di Milan bersama krewnya sedang sibuk di rooftop bersama lima orang model wanita yang cukup mengiurkan. Marshanda yang perempuan pun tertelan airliur, ciptaan Allah cukup indah untuk dilihat tanpa berkelip.
Kujishiwa let me introduce you, here my lady from Malaysia, Marshanda,” Imran memperkenalkan Marshanda pada teman jurugambarnya Yomiko dan Albert dengan ramah.
  Kujishiwa dan Albert  menyambut tangan Marshanda lalu di cium mereka dengan lembut. Memang cara semulajadi lelaki di sini memperlakukan sebegitu pada kenalan wanita yang baru mereka kenali sebagai tanda hormat. Marshanda terpegun seketika. Tidak pernah dilayan sebegini baik di bumi Malaysia. Melayang terus Marshanda.
“Bukankah bersalam dengan lelaki yang tiada hubungan itu tidak dibenarkan bagi gadis melayu?”soal Imran pelik melihat cara Marshanda yang tidak melambangkan budaya dan agamanya.
Imran pelik, setahunya melalui cerita Launsa. Marshanda ini seorang gadis berbangsa Melayu dan beragama Islam. Namun bila bersemuka, Marshanda seorang gadis Melayu yang punyai personaliti yang menarik lagi menceriakan. Cuma pakaian Marshanda tidak melambangkan dirinya yang beragama Islam. Moden dan cukup selesa dengan t-shirt dan denim biru yang koyak di lutut.
“Sekadar menghormati,” balas Marshanda yang merah pipinya malu dengan Imran. Sungguh tidak disangka pula oleh Marshanda yang Imran bukan sahaja fasih berbahasa Melayu namun mengkaji cara hidup orang Melayu. Sekali lagi Marshanda terpana.
“Jika itu jawapan Shanda, saya cemburu,” balas Imran berlalu meninggalkan Marshanda yang terkebil-kebil bersama dengan Kujishiwa dan Albert.
Namun tidak terkesan buat Marshanda, malah dia cukup selesa duduk bersama dengan mereka yang punyai minat yang sama dengannya, fotografi. Dari tempat duduknya sempat juga Marshanda menangkap gambar kandid setiap pergerakan Imran. Cara Imran bercakap dengan modelnya. Cara Imran memperbetulkan pakaian yang ingin diperagakan sungguh sopan dan lembut. Pelukan dan belaian modelnya di belakang badan dan lengan Imran buatkan Marshanda ketib bibir menahan geram. Macam Imran miliknya.  
Marshanda bangun dan mendekati Imran dari arah bertentangan bersama kameranya. Beberapa petikan lensa kamera disimpan kemas. Marshanda terpegun tiba-tiba bila melihat gaya Imran yang sedang duduk mengadap sesi fotografi. Matanya terus tidak berkelip. Imran yang sedang berbual dengan Kujishiwa pun terdiam memandang Marshanda yang termenung melihatnya. Pelik.
“Amore Mio Shanda!... Shanda!” panggil Imran sambil memetik jari di hadapan muka Marshanda yang sudah terdiam. Lima enam kali petik barulah Marshanda tersedar.
“Kenapa?”soal Imran lembut dengan rasanya yang pelik.
“Awak tahu tak awak ini sangat kacak. Sesekali terpandang awak saya dapat rasakan indahnya cintaan Tuhan,” cerita Marshanda jujur.
“Dan awak juga perlu tahu yang bila awak buat muka macam itu, hati saya jadi tidak haruan,” jelas Imran yang membongkok memandang tepat pada wajah Marshanda yang sedang duduk di kerusi.
“Haruan? Apa itu?”soal Marshanda pelik.
“Apa ya.. mmm.. sentire unsave o sentire sempre protetta quando una ragazza di fronte a me non ha detto che io sposato te. Non ti preoccupare di questo ... Marshanda Ti amo, vuoi essere la mia sposa per sempre…,” bisik Imran yang sedang mencangkung di hadapan Marshanda.
“Apa itu, saya tidak faham?” soal Marshanda binggung.  Imran senyum.
 “Bagi sini telepon bimbit Shanda. Saya rakamkan di situ. Nanti sampai rumah pergi goggle ya,” pinta Imran. Marshanda menyeluk poket seluar dan menarik keluar telepon Iphone 5 miliknya. Imran menarik nafas yang mempertuturkan sekali lagi bait ayat yang sama.
sentire unsave o sentire sempre protetta quando una ragazza di fronte a me non ha detto che io sposato te. Non ti preoccupare di questo ... Marshanda Ti amo, vuoi essere la mia sposa per sempre…,” ucap Imran sambil mata merenung tajam anak mata Marshanda.
Model Imran yang melihat sudah tersenyum gatal. Kujishiwa dan Albert pun sudah mengeleng kepala lucu dengan telatah Imran yang membuatkan Marshanda binggung mendengar.
Si prega di non dirle che io la sto proponendo. Amore rendere le persone non vedenti. Jom Shanda, saya ada hadiah untuk Shanda,” ucap Imran yang sudah berdiri tegak di hadapan Marshanda pada semua.
Lagi lebar senyuman mereka bila Imran sempat memberi arahan manja supaya tidak memaklumkan pada Marshanda yang maksud sebenar kata-katanya tadi yang berbunyi jangan beritahu dia yang saya sedang melamarnya. Cintu itu buatkan manusia jadi buta.
Marshanda diberikan sepasang gaun malam dalam sebuah kotak putih. Terpinga-pinga Marshanda menerima kotak baju yang dihadiahkan Imran padanya. Ini macam salah satu babak dalam cerita cinta lakonan Jennifer Lopez pun ada juga. Tidak sabar Marshanda ingin mengetahui apa babak seterusnya. Kepalanya sudah berputar memikirkan babak, menari ala-ala ballroom dancing, di beri sekuntum bunga ros yang di gigit di mulut, kemudian sebentuk cincin belian dengan kata-kata cinta yang sangat puitis dari hero. Berangan lagi. Haipp! Fokus Marshanda! Fokus!
“Perlu ke?”soalan kurang cerdik keluar dari bibir Marshanda.
“Perlu sangat, sebab lepas ini kita akan makan malam bersama di restoran mewah. Jika Shanda masih dengan pakaian ini, alamat duduk luarlah kita tidak boleh masuk dalam,” senyum Imran.
Marshanda terpinga-pinga berjalan mengikut tarikan jurusolek Imran ke dalam bilik persalinan. Macam hendak bersiap ke majlis tari menari pulak dirasakan. Gaun malam satin berwarna biru gelap disentuhnya. Cantik! Perlahan-lahan Marshanda mengeluarkan gaun malam untuk dipadankan dengan dirinya. Masyaallah! Gaun malam tidak cukup kain rupanya.
Telan air liur Marshanda sekali lagi. Seingatnya kali terakhir memperagakan pakaian seksa sebegitu adalah sewaktu menuntut di Universiti Ohio lapan tahun lalu. Sekembalinya setelah menerima ijazah semua itu terus terkubur. Marshanda lebih selesa dengan seluar slack dan kemeja bila ke pejabat dan gaya santai, denim biru dengan t-shirt bila melakukan kerja fotografi.
“Salah satu ciptaannya yang menarik,” ucap jurusolek dalam Bahasa Inggeris buatkan Marshanda tersengeh cemas.
“Oh! Iya ke. Cantik sangat,” balas Marshanda ringkas menyembungikan rasa gemuruh menyarungkan gaun malam itu ke badannya.
Marshanda di dandan kemas oleh jurusolek dan rambutnya disisir beralun dengan menarik sekali. Bila siap Marshanda mengatur langkah berjalan ke Studio. Lebih mendebarkan lagi suasana Studio sudah bertukar wajah menjadi romantic sekali dengan deretan lilin hingga ke tempat fotografi yang terdapat sebuah bangku putih.

“Kita bergambar dulu,” tarik Imran mesra.
“Bergambar?” pelik Marshanda.
“Iya. Bergambar bersama Shanda,” senyumm Imran semakin meleret panjang.
Kujishiwa bersama krewnya sudah siap menunggu Marshanda tiba. Model yang lain semua sudah pulang ke rumah. Marshanda menarik nafas panjang. Sebagai seorang jurugambar, dia tidak pernah suka untuk gambarnya dirakamkan oleh mana-mana jurugambar yang lain. Itu hak peribadi.
“Tapi untuk apa?”
“Kenang-kenangan untuk mengingati sebelum dan selepas….Usah banyak cakap dan senyum saja ya, Shanda,” ucap Imran penuh rahsia.
Hampir sejam jugalah mereka bergaya di lensa kamera Kujishiwa. Setelah selepas, barulah Marshanda terasa penat dan lapar. Imran yang duduk di sebelahnya senyum bahagia.
“Terima kasih. Shanda sungguh berbeza dengan pakaian sebegini,” puji Imran lembut.
“Tidak pernah saya menyarung pakaian yang sebegini berani di Malaysia sana. Cara hidup orang melayu dan pegangan agama melarang gadis berpakaian sebegini sebenarnya. Saya berfikiran liberal dalam soal ini semua. Jadi atas tanda hormat pada Imran saya terima dengan ikhlas hati. Cantik rekaan Imran ini, saya cukup selesa menyarungkannya,” luah Marshanda jujur.
“Sebenarnya saya lebih tertarik jika gadis melayu itu berbaju kurung. Lagi nampak ayu dan sungguh memikat. Lapar?,” sambung Imran.
“Tersangat lapar,” ucap Marshanda sambil tangan kanan mengosok perut lapar.
“Sekejap saya ambil pizza dalam oven,” luah Imran yang bangun menuju ke ruangan pantry. Terlopong Marshanda mendengarnya. Tadi Imran beritahu yang mereka akan makan malam di restoran mewah sebab itu Marshanda di minta untuk memakai gaun malam ini. Kalau dimaklumkan awal tentang lokasi makan malam mereka pasti Marshanda tidak berbesar hati untuk mengarungkan pakaian ini ke tubuhnya.
Imran datang kembali ke ruangan Studio, menatang dulang besar pizza. Macam tidak percaya, hidangan ini juga dari hasil air tangan Imran.
“Sambil makan apa yang ingin kita lakukan?” soal Imran sambil bersandar di sofa. Marshanda yang sedang kemaruk permainan silang kata  XOX senyum dan berlalu menuju ke beg sandangnya. Pagi tadi semasa mereka bersarapan di Mall, Marshanda sempat membeli buku silangkata XOX ini. Penuh helaian seratus lapan puluh muka surat bermakna ada bilangan saya sama juga untuk diselesaikan.
“Main ini nak?”
“Shanda main XOX?”soal Imran teruja.
“Bukan setakat main lagi, ini sudah tahap peminat tegar dah ni. Nak?”
“Minat yang sama. Saya suka,” ucap Imran melipatkan tangan baju kemejanya hingga ke siku. Tali lehernya ditarik dan butang baju kemejanya di buka tiga butang. Tercekik Marshanda dibuatnya.
“Shanda selalu main dengan siapa?” soal Imran ingin tahu.
“XOX ni, mmmm… kalau di rumah dengan ibu dan ayah. Kalau tidak main sendiri pun boleh juga menduga minda,” sengeh Marshanda.
“Hahaha… bijak. Saya selalu main dengan Launsa, bila kami ada masa kelapangan. Rasanya sejak Launsa bertunang, dia sudah kurang masa untuk bersama saya. Terpaksalah saya mencari teman lain yang boleh layan saya main permainan XOX ini,” ucap Imran penuh maksud.
Sambil bermain. Marshanda sempat lagi memetik pemacu lensanya untuk merakamkan aksi aksi manja Imran. Esok mudah baginya membuat editing dan di susun cantik dalam satu dokumen yang cantik lagi istimewa buat Imran.
“Imran jangan Imran jangan nak pangkah kat kotak ni…,” marah Marshanda manja dengan sebelah tangan cuba menghalang Imran yang nakal mengacah untuk mengisi ruangan kosong itu.
“Amore Mio, permainan perlu adik. Sudah di situ saya nampak ruang untuk dipangkah. Mana boleh tak pangkah? Nanti Shanda pulak yang menang. Malulah saya,” ucap Imran dengan tangan kanannya memegang tangan Marshanda.
Marshanda diam. Kuasa lelaki Italiano bayangan Marshanda menerjah ke qalbunya. Jantung seakan sesak disebabkan paru-paru terlupa hendak mengepam darah. Pipi Marshanda sudah berubah warna menjadi pucat bila kepala Imran semakin lama semakin mendekat ke mukanya.
“Amore Mio… ho bisogno di te così male il mio amore…. le tue labbra mi fanno venire voglia di baciarti profondamente… i tuoi occhi hanno detto che si prega di abbracciarmi stretto…hanya kamu,” bisik Imran penuh mengoda.
Craakkkk craaakkkk duummmm.
Kerusi yang di duduki Marshanda patah sebelah kakinya. Mujur cepat Imran menarik Marshanda jatuh ke dadanya. Lagi terdiam Marshanda. Rasa jantung sudah berhenti sebelum sempat mengucap salam bahagia. Imran senyum puas dapat memeluk erat Marshanda.
“Saya masih hidup lagi?” soal Marshanda bingung. Sungguh tidak menyangka Imran akan berkata begitu padanya. Babak ini sebiji macam lakonan Jennifer Lopez dengan heronya, Mathew McConoughey dalam cerita The Wedding Planner. Hendak pulak dengan alunan musik kompilasi Instrumental, Yanni. Cukup sempurna set pengambaran babak romantis ini. Marshanda faham akan bait yang baru dibisikkan Imran tadi.
  ‘Biar betul telinga aku mendengarnya. Imran cakap saya perlukan awak sangat-sangat…bibirmu buatkan aku ingin mengucupimu penuh syahdu…pandangan matamu menyatakan peluklah daku dalam pelukanmu. Apa yang telah aku buat pada Imran ni? Aku ni Minah Nerd yang tidak tahu bermadah pujangga sepertinya. Dia nak goda aku ni kot, aku pun teringin kalau lelaki Itali depan aku ini menjadikan aku teman wanita dua harinya lagi. Lepas itu sayonara…sob sob sob sedih tidak dapat cuci mata… hahaha sengal kau, Shanda,” bisik Marshanda sendirian.
“Sangat selamat di pangkuan saya,” Imran mengeratkan lagi pelukan di pinggang Marshanda.
Marshanda tanpa sedar melirikkan tangannya lembut ke muka Imran. Kuasa mata Imran yang tajam membuatkan tangannya manja melirik pada matanya yang ditutup perlahan. Pada keningnya yang hitam memikat. Pada batang hidungnya yang cukup cantik dikucup dan pada mugil bibirnya yang sangat menawan.
“Shanda,” seru Imran gementar yang menelan air liur di goda Marshanda tanpa sedar.   
“Emmm…,” balas Marshanda yang masih leka membelek wajah indah Imran depan matanya.
“Shanda sedar tak yang sekarang ini Shanda sedang mengoda saya?”soal Imran masih was-was tentang cara hidup Marshanda. Setahunya seorang Islam tidak bersetubuh tanpa hubungan yang sah.
“Imran bukan saya yang goda Imran…bukan saya. Imran!” Marshanda sudah membuat keputusan gila.
“Emmm…,” jawab Imran dengan mengelipkan matanya perlahan.
“Nak tak peluk Islam dan kahwin dengan saya?” ucap Marshanda penuh yakin.
“Saya rasa Shanda perlu guna Ipad saya untuk google dan tahu apa maksud yang saya ucapkan pada Shanda tadi.. sudah pergi dalam pejabat saya, ada Ipad atas meja. Google sekarang. Saya tunggu Shanda. Dan untuk pengetahuan Shanda, nama saya Imran Abbas Sebastian Abdullah..,” tolak Imran manja dan sempat juga satu pukulan geram hinggap di pinggul Marshanda yang comel.
Marshanda berjalan ke pejabat Imran yang jaraknya dua puluh langkah dari tempat Imran duduk menunggu. Iphone dikeluarkan semula dan bait-bait ucapaan Imran tadi disusun kemas dalam kotak bahasa sebelum ditekan butang ‘TRANSLATE’.   
“rasa tidak selamat atau lebih tepat lagi hati tidak tenang selagi gadis yang di depan mata ini tidak menyatakan Iya saya sudi menerima lamaran abang. Jangan risau tentang semua itu...Marshanda saya cintakan awak, sudikah awak menjadi isteri saya selamanya,”      
Terdiam Marshanda menatap skrin Ipad. Seluruh badannya mengigil. Tidak pernah menyangka kedatangannya ke Milan merubah status hidupnya. Gadis yang liberal tentang pegangan agama kini berdepan dengan keputusan dalam hidupnya. Memilih lelaki yang hanya dikenali dua minggu yang lalu untuk membimbingnya menjadi isteri solehah. Macam tidak kena. Walaupun sudah dimaklumkan Imran yang dia beragama Islam namun timbul rasa was was pulak.
Sentuhan tangan Imran di bahu Marshanda buatkannya menoleh memandang pada Imran.
“Sudah faham?”soal Imran lembut. Marshanda anggukkan kepala. Mulut terus terkunci rapat.
Imran menarik kerusi di sebelah rapat pada Marshanda. Jemari lembut Marshanda masih tidak dilepaskan Imran. Dalam hati hendak gelak pun ada melihat telatah Marshanda yang pucat lesi. Hilang sudah perangai gila-gilanya. Hilang sudah gelak tawanya yang memikat.
Sekeping gambar lama dikeluarkan dari poket kemejanya dan diberikan pada Marshanda. Lama gambar itu ditatap Marshanda. Itu gambarnya bersama teman sekuliah beraya di rumah salah seorang teman di Michigan. Rasa pelik menerjah.
“Apa ini?”
“Saya cari budak perempuan yang pakai selendang putih dan berkebaya merah ini merata tempat….hinggalah satu hari abang terjumpa gambar Shanda dalam komputer Launsa sebulan yang lepas. Gadis yang selalu webchat dengan Launsa yang kebetulan memakai baju kebaya waktu itu buatkan saya nekad untuk bertemu muka dengannya. Jadi saya yang minta Launsa aturkan kedatangan Shanda ke mari. Bila pertama kali melihat Shanda, abang terus yakin inilah gadis kebaya merah yang abang cari selama ini,”
“Imran ni…? Imran ni… cikgu Italiano yang rambut panjang macam perempuan dulu itu ke?”soal Marshanda tidak percaya. Seingat memorinya, Cikgu Italiano yang dimaksudkan seorang lelaki yang imej rock kapak habis dengan Maiden sini sana. Tambah pulak dengan pakaian memang menepati tema rock kapak sentiasa. Cuma yang buatkan Marshanda selesa dengan Cikgu Italiano itu adalah kegemarannya memasak setiap kali Marshanda dan temannya berkumpul di Michigan.
“Iya. Kenapa tidak percaya?” ucap Imran dengan symbol rock  dilayangkan.
“Betul tidak percaya,” angguk Marshanda.
“Lepas jatuh hati dengan gadis berkebaya merah, saya terus memeluk Islam. Alhamdulillah, cahaya Allah sangat indah untuk menyelimuti perjalanan hidup saya. Semua itu mampu saya tinggalkan demi hijrah saya mencari dan mengumpul sebanyak mana ibadah yang mampu saya lakukan dengan seikhlas hati. Marshanda, sebagai muslimah perlihara aurat walau dimana pun Shanda berada. Jangan sekali-kali benarkan diri diperdaya dengan pujukan lelaki. Lebih lagi lelaki Itali yang kacak seperti saya ini…mujurlah saya sudah pasangkan niat untuk memperisterikan Shanda. Kalau orang lain, sudah lama kenduri..,” gelak Imran.
“Kenduri?” soal Marshanda
“Kenduri meniduri gadis polos macam Shanda inilah. Sudah tu, saya mahu tahu jawapan Shanda untuk menenangkan gelora jantung saya ini,” soal Imran lepas.
Marshanda tunduk mengganggukkan kepala. Rasa malu dan bersalah menerjah dengan kekhilafan diri. Memperlekehkan akidah untuk nampak moden dan dihormati bukanlah satu tindakan yang wajar dalam kehidupan sebagai seorang muslimah. Sejauh mana pun kita berada. Di bumi mana pun langgit di junjung. Allah tetap satu.
“Apa maksud anggukan Shanda itu?” soal Imran lembut.
Accetto la tua proposta…. ti amo troppo…. Sposiamoci asap..,” ucap Marshanda membalas pegangan tangan Imran. Senyuman nakal sudah terukir di bibir Imran.
“Hahaha… boleh tahan bahaya juga  gadis Melayu ini ya,  tidak menyempat nyempat. Cukuplah cakap saya terima perminangan itu.  Tidak payah sebut, saya cinta awak juga dan jom kita nikah segera… ,” gelak Imran buatkan Marshanda mengelipkan mata Garfield nakal.
“Oh! Ya Allah aku bersyukur dengan aturan jodohmu. Aku tidak malu untuk meminta percepatkanlah ijab Kabul ku sesungguhnya aku tidak mampu berpuasa menahan gelora godaan matanya….,” mohon Marshanda selamba menadah tangan.
“Hahaha… sangat comel,” senyum Imran menahan malu dengan gaya Marshanda yang terus terang. Boleh jatuh tergolek juga Imran dibuatnya Marshanda yang polos.

Cinta itu indah. Namun nafsu itu bersepah. Marshanda sempat tersedar dengan belaian Imran yang sangat menghormatinya. Sikap tidak ambil kisah soal hukum buatkan Marshanda nyaris tersimpang dari kancah bersekedudukan tanda ikatan yang sah.  


No comments:

Post a Comment