Monday, July 3, 2017

Mercedes vs Kawasaki

"Melissa, Papa tak peduli sama ada Melissa setuju atau tidak, Kudin akan tetap menjadi pemandu merangkap pengawal peribadi Melissa sepanjang seminggu Melissa di Paris," tegas Papa.
"Papa! Manalah budak Kudin tu tahu selok belok jalan di Paris tu...entah entah bahasa Inggeris pun dia tak faham," Melissa cuba berdegil dengan keputusannya.
"Si Jamil buah hati pengarang jantung Melissa yang kedaung tu bijak sangat ke? Dia boleh pastikan yang anak gadis papa ini selamat. Eemm...diri sendiri pun tak terurus, ada hati nak jaga anak orang,"bebel Papa.
Melissa sebal dengan sikap Papa yang berkeras memaksanya bersama dengan Kudin sepanjang berada di Paris. Kudin yang polos dan mengikut saja apa yang disuruh tanpa banyak soal itu yang di suruh Papa mengawasi sepanjang pengembaraannya bersama teman-teman Geng Gedik Glamor (GGG). Ohh! Mana hendak letak muka bila bersemuka dengan Chindy Lupor dan Maria Mentol nanti. Dua sahabat baik yang dalam diam menjadi pencabar paling digeruni Melissa kerana sikap gedik mengoda mereka dan fesyen seksa terkini mengalahkan Supermodel. Kalau tidak di sukat tahap tercabarnya dengan waspada versi terlampau mahu juga dikasikan terus mereka berdua itu.   
Setibanya Melissa bersama sekumpulan Geng Gedik Glamor yang diapit dengan pasangan masing-masing, sebuah bas pelancong bersaiz kecil telah menunggu mereka di luar Lapangan Terbang Charles de Gaulle. Kudin sudah atur setiap keperluan seperti yang dimaklumkan Papa.
“Mel, aku suka khadam kau ni. Sekali pandang takda umph tapi bila sudah lama merenungnya boleh bergetar juga gatal aku ni,” bisik Chindy Lupor.
“Ishhh… citarasa kau ni makin hari makin menurun kenapa Babe, kalau iapun nak membeli belah janganlah sampai ke tahap pasar malam,” sindir Melissa.
“Hehehe…maknanya kau tak nampaklah apa yang aku nampak?” gelak Chindy Lupor nakal. Berdesing telinga Melissa mendengar kata-katanya. Mana mungkin dia tidak nampak sebarang kelebihan yang ada pada Kudin, diakan Ahli Sihir Gedik yang boleh menembusi fikiran lelaki.
Sudah dua tahun Kudin menjadi Pembantu Papa yang sangat amanah lagi dedikasi. Melissa kagum dengan kesetiaan Kudin pada Papanya. Sikap itu tidak dapat disangkal. Melissa sendiri pun kalah, dalam menyayangi dan menuruti setiap pemintaan Papa.
Melissa memandang pada Kudin yang sedang bercakap lembut dan perlahan dengan pemandu bas. Tahap kesopanan dan tertib Kudin  dalam berbicara menyukarkan Melissa mendengar butiran bicaranya. Geram Melissa dibuatnya bila Cindy Lupor tiba-tiba beralih arah untuk memikat Kudin dari terus bersekongkol dengan kekasihnya, Midi. Melissa tidak suka apa jua kepunyannya dikongsi dengan sesiapa saja. Tidak guna Kudin.  
“Dia boleh berbahasa Inggeris ke? Mungkin kot, sebab sudah kerja dengan Papakan… lagi pun Kudin selalu turun ke Stuttgart,” bisik Melissa sendirian.
Kudin berjalan menghampiri Melissa dengan penuh hormat. Melissa sedang leka berjenaka dengan Jamil sedang mengulit lembut  tangannya, rasa macam inilah syurga bahagia mereka.
“Maaf Cik Melissa…ikut saya,”pinta Kudin pernuh hormat.
“Ikut awak kemana?” soal Melissa pelik.
“Bas ini hanya untuk kawan Cik Melissa sahaja. Cik Melissa pula di bawah tanggungjawab saya. Kereta kita di belakang,” ucap Kudin.
Melissa dan Jamil menoleh ke belakang. Rahang mulut Jamil terjatuh. Melissa terlopong. Tidak percaya melihat kilauan SLG Roadster Sport Mercedes warna hitam menunggu mereka. Kepala Melissa ligat berfikir menidakkan keupayaan Kudin memandu kereta sport sebegitu canggih. Tidak pernah Melissa melihat Kudin memandu melainkan hanya memeluk Kawasaki Ninja usangnya itu ku hulu ke hilir. Tidak ada imej langsung sebagai Pembantu Chairman Merceders Corporation.
“Mel, biar betul Papa you bagi kita naik kereta sport tu? I pun tidak pernah merasa memandu kereta sport mewah macam itu selain daripada FairLady kepunyaan you tu,”teruja Jamil.
Darling…I rasa kereta itu tidak muat untuk lebih dari dua orang!” bengkak hati Melissa. Kudin memang sengaja menjauhkannya dengan kekasih hatinya, Jamil. Apa ertinya percutian bersama kekasih hati kalau mereka berasingan kenderaan. Hendak membantah, Melissa tidak mampu kerana segala wang perbelanjaan sepanjang seminggu ini dipegang oleh Kudin. Hancur lebur rancangannya untuk mengoda Jamil, anak taukeh station minyak yang menjadi kegilaan ramai itu.
“Apa maksud you, Mel?” soal Jamil tidak faham.
“Kudin ini diamanahkan papa untuk menjaga I sepanjang seminggu di sini. I tidak dibenarkan kemana-mana tanpa dia bersama I. Kecuali papa berada di bumi Paris barulah I terlepas dari tanggungjawabnya,” jelas Melissa lemah.
“Maksud you Mel, I duduk dalam bas ini sendirian sementara you naik kereta Sport tu? Romantik sungguh percutian kita ini, ya Mel,” sindir Jamil. Hancur rancangannya untuk mengikis poket Melissa hendak membeli belah sakan di bumi Paris. Syurga pakaian mewah.
I tidak ada pilihan lain darling… terpaksa mengikut kata dia. Kalau tidak…,” pujuk Melissa manja.
Bengang Jamil dibuatnya. Kudin memang penghalang utama baginya untuk mengaturkan rancangan menguasai Melissa. Bukan mudah untuk meratah tubuh gebu Melissa di bumi Malaysia, hendak pula di Paris yang terkenal dengan jolokan Syurga Cinta bagi percinta tersohor sepertinya. Kudin dipandang dengan rasa yang meluat.
“Kalau tidak, apa?” marah Jamil.
“Kita terpaksalah patah balik Malaysia sebab I tiada duit untuk membiayai percutian seminggu kita ini Darling,” jelas Melissa terus terang.
“Apa?” terkejut Jamil.
Parah jadinya. Rancangannya memang di saat genting. Kudin perlu dihapuskan terus. Melissa harus dipancing rasa cemburu tidak bertepinya, barulah Jamil dapat apa yang diinginkan. Otak Jamil ligat berfikir, menyusun semula rancangan kurang bermoralnya itu. Impian perlu dicapai walau bagaimana cara sekalipun. Seminggu ini perlu diguna sebaik mungkin.
“Takpalah Mel, nak buat macamana. Itu yang terbaik buat kita. But I will miss you my dear,” ucap Jamil dengan muka sedih. Melissa cair.  Kudin yang mendengar masih dengan wajah polos tidak berperasaan.
Darling… I miss you too… janganlah cakap macam itu. You buatkan I rasa bersalah sangat. You tahukan yang I sayangkan you,” pujuk Melissa.
“Pergilah Mel.. pergilah. okay dalam bas ini… Cindy pun ada,” pancing Jamil.
“Itu yang I lagi tak percayakan you tu… Darling ni, suka tau buatkan I cemburu,” Melissa sudah muncung. Jamil sengeh, umpannya berjaya.
“Takpa Mel… pergilah,” suruh Jamil menolak lembut Melissa bangun.
Melissa terpaksa juga menurut. Hatinya yang risau tuhan saja yang tahu. Kudin mengiringinya hingga ke kereta. Bas sudah jauh meninggalkannya. Namun Kudin masih duduk dalam kereta dengan kunci yang masih di tangan. Melissa jadi pelik.
‘Dia ini tahu ke memandu? Kalau sudah tidak tahu, yang pandai sangat menerima tugasan papa menjadi pemandu aku tu buat apa. Tidak ke menyusahkan aku saja, tak pasal-pasal aku pulak yang memandu sendiri. Sudahlah aku kurang arif selok belok jalan di Paris ini, ’ bisik hati Melissa. 
“Kudin..!” panggil Melissa.
“Iya, Cik Melissa,” Kudin berpaling memandang Melissa.
“Tunggu apa lagi, jalanlah,” suruh Melissa sebal. 
Kudin memberi isyarat tangan senyap dengan meletakkan jari telunjuknya di bibir. Melissa geleng kepala. Rupanya Kudin sedang berkomunikasi dengan wireless headphone yang terselit di cuping telinganya. Sudah banyak kali Melissa tertipu dengan Kudin bila dia berkomunikasi melalui wireless headphonenya itu. Susah betul Kudin ingin meletakkan telepon bimbit dekat di telinga.
Ich stelle mein Schatz heute Abend. Er hat an meiner Seite gewesen heute. Nur warten,” sebaris ayat dalam bahasa Jerman meluncur keluar dari bibir Kudin buatkan Melissa terdiam.
Kepalanya berpaling memandang pada Kudin yang masih leka berbual dalam telepon. Kudin banyak mendengar dari bercakap. Namun setiap patahnya membuatkan jantung Melissa berdengup kencang. Dia tidak salah dengar ke?
Sie sagen mir, was zwei Jahre nach ihm. Es ist Zeit, er wusste, wer ich war. Ich schon nicht ausstehen kann, um zurück zu fahren. F1-Strecken sind schon lange meine Versuchungen. Ich hatte sie auf dem Circuit StuG vorgeschlagen..” ucap Kudin lancer.
Bulat mata Melissa mendengarnya. Melissa juga berkomunikasi dalam bahasa Jerman di rumah hinggalah sekarang kerana Mama ingin mempertahankan bahasa ibundanya dalam jiwa anak-anak. Duduknya diperbetulkan. Badan diiringkan mengadap Kudin yang masih lagi tekun melayan pemanggil di talian. Butiran kata Kudin membuatkan mata Melissa mengecil memandangnya.
“Saya akan kenalkan kekasih hati saya malam nanti. Dia sudah berada sebelah saya sekarang ini. Tunggu saja…..Awak tahukan yang sudah dua tahun saya kejar dia. Sudah sampai masanya dia tahu siapa saya. Saya pun sudah tidak tahan untuk memandu kembali. Litar F1 sudah lama mengoda saya. Saya akan melamarnya di Litar Stuttgat…,”
Ich spreche fließend Deutsch. Sie vergessen, dass Mama in meine Heimat Deutschland,” ucap Melissa membuatkan Kudin berpaling padanya.
Muka Kudin merah menahan malu. Dia memang tidak menyangka sekali Melissa fasih berbahasa Jerman sebab Papanya Melissa tidak fasih berbahasa itu. Butiran kata Melissa yang bermaksud ‘Saya fasih berbahasa Jerman. Awak lupa ke yang Mama saya berasal dari Jerman’ buatkan mata Kudin melilau mencari alasan yang sesuai untuk diberikan pada Melissa.
Opss..forgoten,” balas Kudin polos.
Melissa memeluk tubuh menandakan dia geram sangat dengan Kudin. Dia perlukan penjelasan. Hatinya kuat menyatakan ini semua adalah rancangan licik yang di susun Kudin untuk memperdayakannya.
“Sesi penjelasan Kudin!” arah Melissa tegas, siap dengan mata merenung tajam lagi.
“Sekarang?” soal Kudin berpaling badannya mengadap Melissa yang nampak menyinga.
“Iya…! Sekarang,”
“Cik Melissa bersedia untuk mendengarnya dengan hati yang tenang?”soal Kudin ingin tahu.
“Iya Kudin!” binggung Melissa.
“Sanggup hadapi kenyataan?”soal Kudin membuatkan Melissa hilang sabar.
“Ishhhh! Cakap sajalah…. Yang banyak sangat soal tu kenapa?” marah Melissa.
“Jamil bukanlah lelaki yang baik. Dia juga tidak ikhlas mencintai Cik Melissa. Dia hanya melihat Cik Melissa sebagai barang yang ingin dimiliki. Dan percutian ini juga penuh dengan tipu muslihatnya untuk menguasai Cik Melissa,” luah Kudin penuh tersusun lagi yakin.
“Heyyyy! Saya bukan nak dengar awak bercerita tentang kekasih saya… apa hak awak untuk memburukkan Jamil. Saya hanya mahu dengar apa yang awak bualkan tadi,” kemarahan Melissa semakin memuncak. Hendak pula, Kudin memburukkan Jamil di depan matanya.
“Apa yang saya cakapkan tadi tidak penting buat Cik Melissa tahu sekarang ini. Yang Cik Melissa perlu tahu adalah ini..,” Kudin menghulurkan telepon bimbitnya yang sudah di buka ikon video untuk memaparkan rakaman video di dalamnya.
Melissa menonton setiap satu petikan rakaman video yang terkandung dalam telepon bimbit Kudin. Hatinya terus menjadi panas bila mendapat tahu yang Cindy Lupor, teman rapatnya turut bersekongkol dengan Jamil untuk mempergunakannya. Erti persahabatan hanya di pandang pada nilai wang ringgit dan keseronokan. Airmatanya mengalir laju. Dia tidak menyangka begitu sekali tanggapan mereka padanya. Dia tidak bersalah dilahirkan sebagai anak kacukan Melayu/Jerman. Semua itu takdir Allah. Dia juga tidak minta menjadi anak jutawan dunia hanya untuk menangis simpati mencari kawan sejati.
“Warum so einmal… ehhhh silap pulak. Kenapa begitu sekali?” tangis Melissa terhenti dek tersilap bertutur bahasa Jerman dengan Kudin.
“Mereka cemburu pada Cik Melissa. Ketulusan hati Cik Melissa yang selalu bersangka baik dan terlalu permurah buatkan mereka mengambil peluang… Cik Melissa masih ingin meneruskan percutian yang penuh muslihat ini?” soal Kudin.
“Sebagai seorang melayu saya dididik berpegang pada janji, Kudin. Saya berjanji untuk membiaya keseluruhan percutian ini sebagai tanda persahabatan saya pada Geng Gedik Glamor…saya masih mahu teruskan,” ucap Melissa penuh rasa kecewa.
“Keputusan yang bijak,” senyum Kudin.
Hati Melissa tiba-tiba berdegup kencang. Senyuman Kudin itu buatkan terbit satu rasa selamat dan tenang dalam dirinya. Lama di renung mata redup Kudin.
“Kudin…., Papa saya tahu hal ini?”soal Melissa.
“Iya. Sebab itu saya diarahkan untuk bersama Cik Melissa sehingga Papa Cik Melissa sampai di Stuttgart lima hari lagi,” jelas Kudin.
“Papa ke Stuttgart?”
“Satu keluarga Melissa akan berada di sana nanti,” jelas Kudin.
“Bukan ke Melissa mahu sambut hari lahir di Paris sahaja?” soal Melissa polos. Hilang sudah gaya ganas mengediknya. Tutur katanya pada Kudin pun sudah bertukar lembut tidak lagi kasar seperti selalu. Kudin senyum sambil mengelip matanya perlahan. Panahan rasa cinta terus tepat di anak mata Melissa.
“Tidak lagi menjadi kenyataan. Setelah semua cerita ini terbongkar. Cik Melissa simpan dulu impian untuk menyambutnya di Menara Aifel untuk saat yang terindah nanti. Saya janji Cik Melissa akan dapat mencapai impian Cik Melissa yang satu itu,” senyum Kudin.
Melissa terus bisu. Klausa kata yang bersusun dalam kepala otaknya terus berkecai. Panahan rasa cinta itu membuatkan tubuhnya mengigil kesejukan. Wajah Kudin yang dulunya tidak pernah dipujinya kini dilihat sungguh tampan. Keningnya yang menarik. Matanya yang kecil meruncing di tepi. Hidungnya yang mancung bak seludang. Bibirnya yang mugil. Semua nampak cukup sempurna. Baru kini Melissa sedar yang Kudin berambut perang persis anak Pan Asian juga sepertinya.
Kudin memandang Melissa yang diam dengan senyuman nakal terukir di bibir. Badan dipalingkan ke depan. Injin kereta dihidupkan dan pedal minyak di tekan kuat. Berdesup laju kereta itu menderu sepantas 180 km/jam. Membulat mata Melissa tidak percaya.
 Mereka sampai di rumah agam Melissa di pinggir Bandar Paris lewat sejam dari bas membawa Geng Gedik Glamor. Jamil menjadi resah tidak menentu. Cindy Lupor dan Maria Mentol pun macam cacing kepanasan bila mereka hanya disuruh tidor di khemah yang terpasang di laman rumah agam Melissa. Mereka baru merangan untuk duduk di bilik mewah dan di layan bagaikan puteri. Siapa yang tidak teruja jika semua perbelanjaan bercuti dibiayai bulat-bulat. Hendak pulak, percutian di Paris. Memang tidak termimpi. Melissa memang kaya. Namun naïf tentang erti persahabatan.
“Jamil macamana ni? I baru berangan nak mandi dalam jakusi.. Ini diberikan tandas bergerak. Betul ke you minta Mel tunaikan pemintaan you tu?” cemuih Cindy Lupor. Jamil berdeguih marah. Lepas satu, satu rancangannya tidak berjaya
“Mel sudah cakap tiada masalah untuk kita bercuti di rumah agamnya di Paris. Ini mesti kerja si Kudin. Heyyyy! Aku betul-betul geram dengan mamat Kudin ni. Potong jalan aku betul,” geram Jamil.
“Kenapa kau tak bagi je sedas kat Kudin tu, kalau kau dah tahu dia potong jalan kau?”soal Cindy Lupor.
“Aku memang nak buat macamana itu… tapi bila Mel bagitahu yang segala perbelanjaan percutian ini dijaga oleh Kudin, aku mati akal. Aku sudahlah tak bawa duit lebih untuk bershopping Cindy. Mahu juga balik KL nanti tidak sempat nak bergaya mewah,” geleng Jamil.
“Entah, entah Mel tahu tak rancangan kita hendak mengikis duit dia untuk bershopping?” duga Chindy Lupor.
“Ishhhh tidak ada maknanya dia nak tahu. Kecualilah kau yang cerita dengannya. Kau cerita ke?”soal Jamil kembali.
“Bodohlah aku, kalau buat macam itu. Aku sudah berangan nak shopping handbeg, kasut, baju…eee tak sabar rasanya nak masuk butik terkenal esok,” Cindy Lupor membalas dengan gaya gediknya.
“Habis tu macamana ni. Aku tak sanggup nak tidor dalam khemah saya sepanjang lima hari kat sini. Tumpor badan,” ucap Jamil.
“Godalah buah hati kesayangan kau tu… buatkan dia cair tahap tak leh nak lepaskan kau. Kata Romeo, takkan setakat si naïf itu pun kau tak boleh nak tawan,” hasut Cindy Lupor.
Maria Mentol yang mendengar perbualan Cindy Lupor dengan Jamil mengetap bibir. Tidak disangka begitu sekali rancangan dua mangkuk hayun ini. Melissa yang tidak bersalah dipertunggangkan macam keldai. Kepalanya ligat berfikir untuk memperbetulkan kepala Cindy Lupor yang lupa siapa sebenarnya Melissa itu.
“Siaplah kau Cindy. Aku akan ajar kau dengan si mangkuk hayun tu,” ucap Maria Mentol.
Maria Mentol berpakat dengan kekasih hatinya, Jali dan bersekongkol dengan Midi yang berpasangan dengan Cindy Lupor. Mereka ingin menyedarkan Cindy Lupor dan Jamil akan erti persahabatan yang sebenarnya. Apa gunanya kawan jika hanya membiarkan kawannya melakukan kesilapan tanpa menegur dan memberi nasihat pada mereka.
Melissa yang baru sampai dengan Kudin, dilihatnya dengan satu perasaan aneh. Melissa tidak seperti selalu memandang Kudin. Tidak seperti biasa bahasa yang dipertuturkannya. Tidak nampak macam pembantu dengan anak majikan. Padahal sejam tadi mereka tidak begitu. Maria Mentol bersoal jawab sendirian.
“Ehh! Apa khemah ni?”terkejut Melissa lalu menoleh memandang pada Kudin yang masih berwajah polos.  
“Percutian lasak yang pasti meninggalkan kenangan terindah,” balas Kudin selamba.
“Mana mereka biasa duduk dalam Khemah ini, Kudin. Mereka tidak macam Mel sukakan perkhemahan dan sukan lasak,” rengek Melissa yang tahu sangat Geng Gedik Glamor tidak sukakan aktiviti luar yang lasak. Nak pulak Cindy Lupor yang tidak boleh  berpanas, mesti tidak nyenyak tidor. 
“Sekali sekala rasalah. Saya yakin mereka pasti akan teruja,” senyum Kudin nakal.
“Sampai ada tandas bergerak lagi ni. Apa ni Kudin? Kat rumah banyak bilik kosong. Nak bagi seorang satu pun tidak menjadi masalah. Tidak baik buat mereka macam itu,” marah Melissa lagi.
“Pembantu semua sudah diarahkan ke Stuttgart, yang ada Pakcik Henry. Ke Cik Melissa yang mahu sediakan semua untuk mereka?” usik Kudin. Melissa terdiam.
Kudin tahu, Melissa dari kecil lagi sudah dimanjakan dengan segala kelengkapan disediakan untuk keselesaan hidupnya. Mana pernah Melissa ke dapur. Mana pernah Melissa melakukan kerja rumah. Namun Melissa pandai berdikari, dia lebih sukakan aktiviti yang membolehkannya mengenal erti kehidupan.
“Habis tu, saya pun kena tidor dalam khemah juga ke?”soal Melissa dengan wajah sedikit teruja. Lama sungguh tidak berkhemah macam zaman sekolah dulu.
“Terpulang. Semuanya sudah disediakan. Saya rasa Cik Melissa memang tidak akan lepaskan peluang ini,” senyum Kudin penuh mengerti.
“Terima kasih Kudin. Suka sangat,” meloncat Melissa keseronokan.
Jamil, Cindy Lupor dan Maria Mentol yang memandang gelagat Melissa yang baru turun dari kereta pelik. Gaya Melissa gembira bagaikan seorang budak kecil yang baru menerima gula-gula. Jamil benar-benar rasa tergugat.
“Mel..!” panggil Jamil mengoda ingin mengadu dumba dengan Melissa.
“Ohhh! Ya darling… ,” balas Melissa yang berbulu dalam hati. Siaplah Jamil, akan diperkosahkan Melissa sepanjang lima hari di Paris. Wajah dimaniskan, berjalan penuh lenggok memikat ke arah Jamil.
“Mel…, apa ni? Kita bercuti dalam khemah ke, Sayang,” goda Jamil manja.
“Nampak gayanya begitulah darling. Baru seronok. Lagi pun pembantu rumah semua diarahkan ke Stuttgart. Entah! Papa nak buat apa di sana yang tinggal hanya Pakcik Henry,” cerita Melissa. Jamil mengeluh lagi. Keinginan untuk dilayan bagaikan putera raja musnah.
 “Kenapa waktu sekarang ini, Sayang?” soal Jamil tidak puas hati.
“Entahlah darling. I pun tak tahu…. Tapikan I dah lama tak champing ni. Seronok jugakan sekali sekala tidur dalam khemah macam ni. Tidur dalam sleeping beg rasa macam ada orang peluk,” ceria Melissa buatkan Jamil bengang. Dia memang tidak selesa. Tidur tiada penghawa dingin. Dengan nyamuk pasti malamnya haru biru.
Kudin yang mendengar perbualan Melissa dan Jamil selamba mengukirkan senyum nakal. Nak pulak bila melihat wajah Cindy Lupor yang mencerut tidak puas hati. Rasakan nak main-main dengan keluarga anak jutawan Mecerdes lagi. Mereka belum tahu ada Kawasaki Ninja yang mengawasi setiap pergerakan mereka sejak dua tahun lalu. Silap! Silap! Memang silap besar! Michael Schumacer pun tidur sebantal, inikan pula ikan bilis, Jamil ini. Belum tiup sudah tumbang. Gelak hati Kudin.
Empat hari di rumah agam Melissa in,i bagaikan syurga neraka buat Jamil dan Cindy Lupor. Tidak pernah disangkakan percutian ala-ala mewah menjadi percutian gerak gempur ala-ala kombat. Mendaki bukit. Berkayak. Menunggang basikal. Makan ala-ala menu kampung dengan bakar ikan, bakar ayam, sambal belacan ulam-ulam, cekodok, goring pisang. Memang hilang akal buat  Jamil dan Cindy Lupor mengawal status vogue diva.
“Cindy! Aku tumpor. Kalau begini gaya percutian mewah kau tu. Aku rasa bercuti kat rumah atuk aku kat Parit sana itu pun lagi meriah. Tidak payah angkut beg besar. Tak payah tidur dalam Khemah. Tak payah masak sendiri. Semua tersedia depan mata,” Jamil mengalah. Dia tidak mahu lagi bersubahat dengan Cindy Lupor yang tidak sedar diri. Perasan diva dengan mengikis duit orang lain.
Midi dan Jali yang baru tiba dengan mengangkat kayu api untuk BBQ malam nanti sudah tersengeh kelucuan. Rasakan Jamil yang bongkak dan Cindy Lupor yang perasan diva. Memang boleh dipasangkan mereka berdua. Mempunyai sikap terkeji.
“Kenapa senyum senyum ini?”bisik Maria Mentol yang menghampiri mereka.
“Hehehehe… kelakar tahap nak guling ni. Kawan baik kau tu lah.. sudah mati kuman dalam badan. Habis hilang berterbangan bayangan Prada, Coach, Vesache, Gucci..hehehe,” gelak Jali.
“Tak baik tau, gelakkan dia. Itu keinginannya. Biarkanlah,” kesian Maria Mentol.
“Sayang oooiii..! Keinginan itu perlu ada dalam diri manusia. Kalau tidak, memang bukan manusialah tu. Hilang nafsu baik baring aje dalam kubur. Tapi biarlah berpada. Ukur baju di badan sendiri. Jangan nak berangan aje kerjanya. Lepas tu pijak kepala orang. Perintah itu ini… tak patutlah tu,” balas Jali.
“Betul aku sokong. Sekaya mana pun kawan kita. Sehebat mana pun kuasa kawan kita. Jangan sekali-kali kita ambil kesempatan. Persahabatan itu luhur. Tidak perlu dibayar dengan wang ringgit. Itu harta jiwa. Kalau tidak masakan Allah turunkan Hawa untuk Adam…. Sebab Adam perlukan teman….,” kongsi Midi.
Maria Mentol dan Jali angguk kepala tanda setuju. Persahabatan yang ikhlas tidak mengukur pangkat, darjat, cantik, kurus, gemuk, sihat, sakit, agama, bangsa, kaya, miskin. Ianya dari hati yang ikhlas menyayangi dan melindungi.
“Woooooo, itu Brabus. Cantikkk!!,” sorak Midi dengan kemunculan empat biji Brabus masuk ke perkarangan rumah agam ini. Merah, Kelabu, Hitam dan Putih. Kemunculan Jenson Button, Lewis Hamilton,  Ross Brawn bersama Michael Schumacher dari kenderaan itu yang lebih membulatkan lagi mata Jali dan Midi.

Jamil yang sedang bersembang dengan Cindy Lupor pun turut tercengang tidak percaya yang  di hadapannya sekarang ini adalah jaguh F1 yang hebat di litar lumba antarabangsa.
Unbelievable! Unbelievable!... kejap aku nak tonggeng tengok,” kata Jali sambil membongkok melihat empat jaguh itu mengatur langkah dari celah kangkangnya.
“Ooooiii! Apa pulak buat macam itu? Itu bukan hantulah,” tegur Maria Mentol lucu melihat telatah Jali.
“Yang, you sepak pipi I, Yang. I takut mimpi saja ni,” suruh Jali buatkan Maria Mentol mengekek gelak. Mangkuk hayun punya kekasih, boleh pulak sengal minta kena sepak. Ada jugak yang kena terajang manja jugak ini.
“Selamat petang semua. Kudin mana?” soal Michael  Schumacher buatkan Jali dan Midi terduduk.
“Weiiiiii aku tak percaya Michael Schumacher tahu cakap melayu. Tolong aku Midi! Tolong aku!” ucap Jali.
“Aku pun Jali….”
“Hahahaha… sikit sikit,” gelak Michael Schumacher.
Pengsan terus Jali dan Midi terkejut mendengar Michael Schumacher faham apa yang mereka katakan. Cemas Maria Mentol. Siap berlari anak mengambil air sebaldi lagi. Cindy Lupor yang tergamam pun turut cemas melihat Midi yang tadi elok berdiri sebelah Jali boleh sama pengsan sekali dengan Jali.
“Midiii darling..!” berlari anak Cindy Lupor mendapatkan Midi.
Kudin dan Melissa yang menatang dulang makanan yang diambil dari dapur rumah agam juga cemas mendapatkan Jali dan Midi yang pengsan. Tetamu Kudin pun turut sama cemas.
“Jali! Jali! Jali! Jali!” Kudin menepuk pipi Jali menyedarkannya.
“Kudin tepi. Biar I sedarkan Jali dan Midi,” suruh Maria Mentol
You pandai CPR ke Maria?” soal Melissa risau.
“Haaah CPR bagus punya. Ketepi semua,” terus sebaldi air dijirus serentak ke muka Jali dan Midi.
Terpisat-pisat Jali dan Midi bangun dari pengsan. Setelah muka dan badannya basah di simbah Maria Mentol. Terdiam Kudin dan Melissa dibuatnya. Memang padanlah dengan gelaran, Maria Mentol. Ada sahaja idea sengal yang dicubanya dalam keadaan darurat begini. Kudin tersengeh-sengeh, nak ketawa nanti mereka terasa pulak. Bila Michael Shumacher gelak, semua pun terikut sama gelak.
   “Jali, Midi kau orang kenapa? Salah makan ke, sampai boleh jatuh pengsan? Yang aku pelik serentak pulak tu?” soal Jamil ingin tahu.
“Aku… aku… aku … terkejut beruk bila dengar Michael Schumacher cakap melayu dengan aku,” ucap Jali teragak-agak malu. Pipi Midi pun turut sama merah menahan malu.
“Laa… lupa pulak nak kenalkan. Michael Schumacher ini abang kandung saya. Dan yang lain ini kawan baik saya,” cerita Kudin ramah memperkenalkan mereka.
Tak semena-mena Jamil pulak terbaring. Pengsan. Tidak percaya. Cindy Lupor sudah bertukar menjadi tugu cantik tidak bergerak. Melissa sudah pening lalat dengan berita yang baru di dengarinya itu. Maria Mentol senyum gatal memandang mereka.
“Awak adik Michael Schumacher?” soal Melissa teragak-agak.
“Iya. Dulu nama saya, Edward Schumacher. Sekarang nama saya Alauddin Edward Schumacher,” senyum Kudin.
“Bagaimana pulak, timbul nama Kudin?” soal Maria Mentol sibuk nak tahu.
“Saya suka dengan gelaran Tengku Alauddin, tapi kenangkan saya bukan darah raja. Saya letakkan panggilan manja Kudin. Manjakan?” soal Kudin sambil mengenyit mata sebelah.
Tersipu malu Maria Mentol menerima kenyitan mata Kudin khas untuknya. Melissa terkedu. Adik pelumba kereta handalan dunia menjadi Pembantu Papanya. Macam tidak percaya dek akalnya yang waras. Lima hari bersama Kudin ini betul membuatkan Melissa tidak kenal siapa sebenarnya Kudin. Dulu Kudin tidak seramah ini. Kudin kini lebih banyak memerintah dari mengikut perintah. Kudin yang punyai personaliti memikat dari dulu. Kudin yang berpendirian tegas dari dulu yang diam menerima arahan.
Race, jom,” ucap Jenson Button.  
Jali dan Midi geleng kepala perlahan. Nak mampus kena tinggal ke belakang. Brabus tak Brabus. Jamil yang baru sedar masih lagi mamai.
“Jangan risau. Semuanya selamat. Jali ikut Jenson. Midi ikut Lewis. Maria dan Cindy ikut Michael. Jamil ikut Ross. Cik Melissa ikut saya,” arah Kudin.
“Ke mana?” soal Melissa.
“Masuk litar. Saya gian nak berlumba. Itu yang minta mereka semua datang tu. Cik Melissa tidak takut kan?” soal Kudin.
I love it. Love it so much…. Like Mercedes fall in love with Kawasaki,” ucap Melissa penuh makna.
 “Hahahaha… that Kawasaki Ninja just a gimic to hug a sexy Mercedes Daughter,” gelak Kudin.
Tidak perlu tunggu majlis rasmi di litar tertutup lagi untuk melamar, jika hati sudah dilamar dalam diam. Bagus Kudin! Bagus! Cinta itu indah dan tidak di rancang. Sekali panahan rasa cinta mengena tepat pada hati, semuanya menjadi mudah dimetri.
Perhaps you know what to do Kawasaki Ninja,” balas Melissa senyum bahagia.
“Sudah semestinya Mercedes Daughter. Kita nikah esok pagi,” sengeh Kudin buatkan Melissa terdiam tidak terkata.
“Ohhh! Ya Allah kau orang bercinta….!” Sampuk Maria Mentol.
“Bukan bercinta, Maria. Bakal bercinta setelah akad ijab dikabulkan…,” ucap Kudin menarik tangan Melissa berlalu meninggalkan mereka.
Jali dan Midi senyum gembira mendengar berita itu. Maria Mentol pening lalat lalu terduduk. Diketuknya kepala dua tiga kali, tidak percaya. Kejutan demi kejutan cinta yang dilihatnya betul membuatkan dia bingung. Melissa yang berpacaran dengan Jamil sudah berpaling arah pada Kudin. Manakala, Cindy Lupor yang berpacaran dengan Midi berkawan teman tapi mesra dengan Jamil. Mujurlah dia dengan Jali masih tetap menyayangi.
“Jali, kau rasa tak apa yang aku rasa,” soal Midi dengan senyuman nakal memandang pada Maria Mentol. Akal ingin membalas dendam terlaksana. Jali sengeh mencapai sebaldi air yang ada di sebelah tandas memberi isyarat setuju.
“Yang..! Kenapa Yang?” soal Jali manja.
“Rasa macam nak pengsan laaa,”balas Maria Mentol mengetuk kepalanya dua tiga kali.
“Pengsanlah dulu Yang, I boleh beri CPR ni. Cepatlah pengsan. Cepatlah,” suruh Jali tidak sabar nak menyimbah sebaldi air balik pada Maria Mentol.
“Kalau macam ini gaya you, I nak pengsan pun takut. Oooo tidak…! Michael Schumacher tunggu I. I nak duduk sebelah Brabus you tu,” jerit Maria Mentol berlari anak mengikut Michael Schumacher yang berjalan menuju ke kereta.
“Jali… apasal kau dapat kekasih yang mentol malap  macam tu…aku tengok pun naik pening,” ucap Midi menggaru kepala yang tidak gatal. Tidak dapat dibayangkan pasangan sengal ini, bila di atas pelamin nanti mahu roboh pelamin dengan telatah sengal mereka berdua. Tak payah ada pengapit, jika pengapit asyik terbongkok-bongkok ketawa mendengar perbualan selamba mereka.
“Hehehehe… mentol malap ke terang ke aku bahagia Midi…. Taklah macam kau Cindy Lupor boleh luporkan ongkau kekasihnya…kesian! Kesian!,” gelak Jali.
“Itulah tu… aku pun terlupor yang aku ada kekasih rupanya… hahahahaha,” Midi membalas.

Percutian yang disangkakan membosankan dengan bayangan akan keluar masuk butik ternama di kota Paris rupanya sangat menyeronokkan dengan aktiviti riadah yang sangat menyihatkan badan. Ikatan persahabatan antara mereka bertambah kukuh dengan memahami dan menghormati antara satu sama lain. 


No comments:

Post a Comment