Wednesday, April 18, 2018

Bab 6

My Maisara? Mai kurus? Mustahil! Tapi tak ada wanita yang ada lesung pipit secantik My Maisara. Dan rambut coklat tu hanya Mai yang ada rambut warna macam tu.”

Megat meletakkan tapak tangannya ke dada. Matanya terpejam mengawal nafas yang laju berdegup. Terimbau kembali saat perkenalan pertamanya dengan Elina sewaktu pelajar Malaysia berkumpul di rumah Konsulat Malaysia untuk menyambut Syawal bersama.

“Hai dik, makan tak tengok kiri kanan. Lapar sangat ke?” Tegur Megat. Sedari tadi lagi diperhatikan gadis gebu ni menikmati juadah yang dihidangkan buat tetamu.

“Sedap! Dah lama tak makan rendang dan sambal ikan bilis ni.” Jawab gadis itu tanpa segan silu. Lagi disuapnya nasi impit bersama rendang daging ke dalam mulut.

“Boleh abang duduk sini?”

“Duduk jelah. Tak ada tulis perkataan haram pun kat situ. Rasanya memang halal untuk diduduki.”

Megat senyum senang. Sikap selamba gadis ini buatkan dia tertarik nak mengenalinya lebih dekat. Tak pernah dia nampak gadis ni di mana-mana acara yang dianjurkan oleh Konsulat mahupun universiti. Mesti pelajar baru ni.

“Megat.”

Megat menghulurkan tangan untuk berjabat dengan gadis gebu itu. Gadis itu hanya menyilangkan tangan kanannya ke dada.

“Maisara. Panggil Mai je. Sorry tangan Megat belum halal saya sentuh.”

Termalu alah Megat. Diingatnya gadis berambut perang ni jenis yang sosial. Yalah, lihat saja penampilannya yang bergaya seksi walaupun berbadan gebu macam ni. Tangan dibawa meraut rambut ke belakang bagi menutup malu. Namun, bila terpandangkan senyum manis yang berlesung pipit di pipi. Oh! Manis.

“Jomlah kita halalkan.”

Terpacul kata Megat tanpa kawalan hingga buatkan mereka berdua bertatapan dan terkesima.

Jatuh rahang Elina dengan ayat makan dalam daripada jejaka kacak di hadapannya ini. Bukannya dia tak kenal. Dari mula dia jejak kaki ke dalam vila Konsulat ni lagi, dia dah dengar sok sek sok sek tentang jejaka ini. Megat Nasrudin, senior hot yang sangat romantik, sweet dan menjadi pujaan ramai. Dia sekarang sedang rapat dengan Tannya, anak tauke balak dari Malaysia. Pelajar tahun akhir, jurusan ekonomi. Couple terlajak hot gelaran mereka.

Megat berdeham beberapa kali mengawal suasana yang terlanjur ramah sebentar tadi. Berusaha untuk terus cool dan macho di depan gadis gebu ini. Jarinya naik ingin menolak dagu Elina yang sedang terlopong.

“Errr… Mai pelajar baru ke kat sini? Ambil jurusan apa?”

Tersedar, Elina jarakkan muka daripada disentuh Megat. Mulut ditutup.

“Hmmm nak habis satu semesta dah. Ambil Sains Politik.”

“Oooo… tajaan mana? Mara?”

“Taklah. Tabung pa-ma.”

“Tabung pa-ma?”

Berkerut dahi Megat menghadamkan fakta yang dikongsi oleh gadis ini. Belum pernah didengarinya biasiswa yang sebegitu namanya.

Iya. Tabung papa mama. Habis belajar kena bayar balik.”

Jenaka Elina selamba dengan mulut penuh mengunyah makanan. Megat kemam bibir menahan lucu. Pesona Megat buatkan hati Elina terdetik satu rasa. Bila perasan tingkahnya pincang cepat-cepat dia tersedar. Disumbat nasi impit bersama rendang daging masuk ke dalam mulut dengan cepat.

“Kejab. Kejab. Apa ni, makan pun comot,” Megat keluarkan sapu tangan dari poket baju Melayu untuk mengesat hujung bibir Elina.

Terbeliak mata Elina. Dijauhkan lagi muka dari disentuh oleh Megat. Dengan mulut yang penuh, Elina menjawab penuh cemas.

“Eh! Apa ni?”

“Abang nak lap kesan kat bibir Mai tu .”

“Oooo… tak pa. Tak pa. Saya boleh kesat sendiri. Terima kasih. Tak ingat ke Megat tak halal untuk saya.”

Tegas balas kata Elina buatkan Megat diam tak bersuara.

Aura gadis ini lain sangat daripada mana-mana perempuan yang dikenalinya. Hati Megat terdetik untuk terus mengenalinya dengan lebih rapat.

Mata Megat terbuka kembali. Titik pertemuan pertama itu sudah cukup membayangkan pekerti gadis yang dikecewakan hatinya. Tapi matanya tak nampak semua tu. Tak nampak.

“Jangan kata, dia dah kahwin. Tak mungkin! Tak mungkin. Dia tak boleh kahwin.” Megat berteka-teki sendiri. 

No comments:

Post a Comment