Monday, February 5, 2018

Checkmate Jodoh - Prolog

Airel mengepal jari menahan geram berdepan dengan adik pengawas yang baru dilantik jawatannya minggu lepas. Macam gila kuasa. Samseng!
“Huh! Malu sungguh saya. Ketua Pengawas sendiri yang tak ikut peraturan. Dah jelas dalam buku tatatertib Lembaga Pengawas. Tak boleh dating. Tak-bo-leh. Kenapa bengap sangat?”
Huuuu lagi berdesing telinga Airel dengar suara mengicau si adik pengawas. Matanya menjeling tag nama di dada kiri si adik pengawas. Tak pernah dengar nama tu. Kemudian dia, menjeling pada awek di sebelah yang tersengih-sengih macam kerang busuk. Ni semua kau punya pasal! Siaplah kau!
“Eh! Budak tocang dua. Bila masa pulak aku ni dating. Lain kali nak buat tuduhan tu siasat dulu. Agak-agaklah,” suara Airel menahan sabar. Ikutkan rasa memang nak dilanyak budak depan dia ni. Perempuan tak perempuan. Tak hormat orang langsung.
“Habis kalau tak dating, yang berdua-duaan kat belakang makmal ni buat apa? Dah lama saya mengendap. Bukan hari ni je. Dah beberapa hari. Jangan ingat awak tu Ketua Pengawas, awak boleh buat sesuka hati awak ya. Saya tak peduli, saya nak laporkan hal ni pada Cikgu disiplin. Saya ni pengawas yang amanah.”
Suara tegas adik pengawas bertocang dua langsung tak getar dengan ketegasan dan karisma Airel selaku Ketua Pegawas merangkap Ketua Pelajar di sekolah. Awek di sebelah Airel sudah gelisah. Airel dah pandang kecil besar, kecil besar je adik pengawas depan dia ni. Amanah konon! Amanah taik kucing.
“Pergilah report. Saya tak takut. Jika awak ni pengawas yang amanah, saya ni pegawas yang berani. Berani kerana benar. Saya bertanggungjawab pada kepercayaan yang pihak sekolah dan Lembaga Pengawas berikan pada saya. Tapi sebelum awak blah, saya nak tahu nama penuh awak dan kelas apa?”
“Nadia Helina binti Helmi, 1 KRK 1.”
“Ooooo budak kelas rancangan khas. Tak apa, adik Nadia Helina pergilah report kat Cikgu disiplin. Abang Airel tak takut. Lepas Abang Airel jumpa cikgu, Abang Airel pergi jumpa adik Nadia kat kelas nanti ya,” provoke Airel.
“Nak buat apa?” Polos soal si adik pengawas.

“Buat perhitungan.”

No comments:

Post a Comment